فروشگاه اشرفی

رل سیلیکون استیل ( ورق سیلیس )

ورق سیلیس

سیلیسیم یا سیلیکون عنصری شیمیایی از خانواده شبه فلزها بوده که عدد این عنصر 14 است. در حقیقت سیلیسیم هشتمین عنصر فراوان در جهان است و یافتن آن بصورت خالص و آزاد در طبیعت امری دشوار است. سیلیکون کاربرد تجاری فراوانی دارد و اغلباَ بصورت خالص و بدون فرآوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق سیلیس نوعی ماده مغناطیسی نرم است که عمدتاَ از آهن با 0 تا 6 درصد سیلیکون تشکیل شده و استفاده از آن در ساخت هسته ترانس امری لازم و ضروری است. به عبارت دیگر رل سیلیکون استیل، نفوذپذیری بالایی دارد که وزن قطعات را کاهش می‌دهد. ( در حقیقت رل سیلیس آلیاژ آهن است که ممکن است در حدود صفر تا 6.5 درصد سیلیکون داشته باشد. ) زمانی که ورق سیلیس با سیلیکون آلیاژی ترکیب می‌شود خاصیت مغناطیسی پیدا می‌کند که همین امر آن را به قطعه ای خاص تبدیل کرده است. از ورق سیلیس در ترانسفورماتورهای کم مصرف الکتریکی استفاده می‌کنند تا میزان مصرف انرژی و هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

ورق سیلیس در دو نوع دانه‌گرا و غیرگرا تولید می‌شود. این دو نوع از جهات مغناطیسی با هم تفاوت دارند. بطور مثال ورق‌های غیرگرا خواص مغناطیسی ایزوتروپیک داشته و نوع دانه‌گرا ویژگی کریستالوگرافی را به خود اختصاص می‌دهند؛ همچنین ورق سیلیس دانه گرا را با نام دو طرفه نیز می‌شناسند زیرا دارای دو محور مغناطیسی عمود بر قطر کوچک در ورق سیلیس هستند.

بطور کلی از ورق سیلیس در ماشین آلات ثابت که نیاز به مغناطیس یک طرفه دارند استفاده می‌گردد. به عبارتی دیگر در تولید هسته ترانس نیز از ورق سیلیس دانه‌گرا استفاده می‌شود و برای ساخت وسایل گوناگونی نظیر موتورها، ژنراتورها و ترانسفورماتورهای کوچک از نوع غیرگرای آن استفاده می‌گردد.

رل سیلیکون استیل به عنوان یکی از قطعات اصلی ترانس‌ها در شبکه‌های برق کشور استفاده می‌شوند؛ همچنین برای ترانسفورماتورهای کوچک نیز از ورق سیلیس استفاده می‌گردد تا بتوان ولتاژ وسایل برقی خانگی را کنترل کرده و مانع از اتلاف و هدر رفت انرژی گردید.

 

Untitled-1

فروشگاه اشرفی نمایندگی شرکت‌های Posco، Severstal و NMLK را دارد و از این طریق ورق‌های سیلیس بسیار با کیفیتی را به کشور وارد کرده است که مشخصات این محصولات عبارتند از:

  • ضخامت رل ها

65/0، 50/0، 35/0 میلی متر به عرض 1000 تا 1200 (Non-oriented)

30/0، 27/0 میلی متر به عرض 1000 تا 1200 میلی متر (Oriented)

1/0 میلی متر به عرض 40 میلی متر (Oriented)

  • توانایی برش رل به رل از عرض 15 میلی‌متر به بالا و تبدیل رل به ورق.
  • گرید رل ها

290M با تلفات تقریبی 55/2

400M با تلفات تقریبی 34/3

470M با تلفات تقریبی 64/3

530M با تلفات تقریبی4

470A

600A

به بالای صفحه بردن