فروشگاه اشرفی

انواع هسته ترانس

هسته ترانس

فروشگاه اشرفی در زمینه تولید انواع لمینیشن (هسته ترانس) جهت استفاده در ترانسفورماتورها، چوک ها (EI-UI)، الکتروموتورها و پمپ های شناور (روتور-استاتور) ۶E,7A,8A,9A,10A,12A فعالیت می نماید. 

در ترانسفورماتورها انتقال انرژی از سیم پیچ اولیه به ثانویه از طریق میدان مغناطیسی صورت می‌گیرد. برای اینکه میدان مغناطیسی موجود متمرکز گردد در میان سیم پیچ اولیه و ثانویه، یک هسته مغناطیسی قرار می‌گیرد. عدم وجود این هسته منجر می‌گردد تا شارهای تولید شده توسط سیم پیچ اولیه در هوا پراکنده گردد و فقط قسمتی از آن از سیم پیچ ثانویه عبور کند، در نتیجه توان به خوبی منتقل نخواهد شد.

در حقیقت ترانسفورماتور یک دستگاه الکتریکی منفعل الکترومغناطیسی استاتیک یا ثابت است که بر مبنای قانون القای فارادای با تبدیل انرژی الکتریکی از یک مقدار به مقداری دیگر عمل می‌کند. البته نباید فراموش کرد که این وظیفه بر عهده هسته ترانس است که با اتصال دو یا چند مدار الکتریکی به یکدیگر آن را به سرانجام می‌رساند.

هسته ترانس از نوارهای نازک از ورق سیلیس دانه‌گرا ساخته شده که لمینیت نامیده می‌شوند. در واقع هسته ترانس منبع گرما در ترانسفورماتور است بنابراین وجود کانال‌های خنک کننده در داخل لمینیت لازم بوده تا از گرم شدن بیش از حد هسته جلوگیری بعمل آورد.

هسته‌های ترانسفورماتور را با توجه به نوع عملکرد آن از جنس‌های گوناگون می‌سازند که عبارتند از:

  • آهن.
  • آلیاژهای آهن. 
  • آهن ورقه ورقه شده.
  • پودر فلزات.

توجه داشته باشید که هسته آهنی ترانسفورماتورها را نمی‌توان بصورت یکپارچه ساخت. بنابراین، هسته را معمولاَ از ورقه‌های نازک فلزی با ضخامت 0.3 میلی‌متر یا کمتر می‌سازند که نسبت به یکدیگر عایق هستند.

بیشترین استفاده از هسته ترانس در ترانسفورماتور قدرت، ترانسفورماتور توزیع و انواع دیگر ترانسفورماتور است. بدون شک هسته ترانس یکی از کالاهای بسیار اساسی در صنعت برق کشور بشمار می‌آید. به عبارت دیگر، هسته ترانس یکی از قطعات اصلی ترانس‌های قدرت و توزیع بوده که نقشی اساسی در شبکه انتقال برق کشور را برعهده دارند. علاوه‌ بر این، از هسته ترانس سیلیس در ترانسفورماتورهای خانگی جهت تنظیم ولتاژ وسایل برقی نیز استفاده می‌گردد.

هسته ترانس در انواع و اشکال گوناگونی نظیر هسته ترانس EI و UI، هسته جامد، هسته ترودیکال و … ساخته می‌شود که در این قسمت به معرفی نوع اول خواهیم پرداخت.

13...
UI

هسته ترانس EI و UI

برای ساخت هسته ترانس ورق سیلیس از طرح‌های متفاوت با مزایای گوناگون استفاده می‌گردد. هسته ترانس EI کاملاَ مقرون به صرفه بوده اما میزان هدر رفت انرژی در آن زیاد است. از طرفی دیگر، هسته ترانس UI مقاومت کمتری دارد زیرا دانه‌های فلزی به موازات جریان شار مغناطیسی عمل می‌کنند.

این دو نوع با ستون‌هایی از ورقه‌های نازک پوشش داده می‌شوند، از یک لایه عایق ساخته شده‌ و موازی با خطوط شار هستند. در حقیقت لایه‌های عایق به عنوان مانعی برای جریان‌های پیچشی عمل می‌کنند. از آنجاییکه قدرت تخریب شده متناسب با میدان جریان است، شکستن یک هسته ترانس EI و هسته ترانس UI بزرگ باعث کاهش شدید قدرت می‌گردد. به همین علت افزودن حدوداَ ۳٪ سیلیکون استیل به ورق هسته منجر به افزایش مقاومت فلز می‌گردد. هرچه مقاومت بیشتر گردد میزان جریان‌های گردابی کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین، بهتر است در این دو نوع هسته اندکی از ورق سیلیس استفاده گردد.

هسته ترانس به علت سطح بالای نفوذپذیری خود شهرت پیدا کرده، به همین جهت انتخاب خوبی برای انتقال ولتاژ در سطح فرکانس صوتی است.

گروه صنعتی اشرفی در زمینه تولید انواع هسته ترانس جهت استفاده در ترانسفورماتورها، چوک ها (EI وUI)، الکتروموتورها و پمپ های شناور ( روتور و استاتور ) فعالیت می‌کند و با ارائه کالای با کیفیت روز به روز اعتماد گروه بیشتری از شاغلین در این صنعت را به خود جلب می‌نماید.

مشخصات هسته ترانس تولید شده توسط فروشگاه اشرفی به شرح زیر است:

مشخصات هسته ترانس فروشگاه اشرفی

3.
11
1.
به بالای صفحه بردن